محمد عبد الرازق

محمد عبد الرازق

معتقلين 

بقلم الشاعر 

محمد عبد الرازق                 

                                  

                                 # مُعتَقَلين #

  • أنا قَلبى بيت مَهجور لِلفَرْح غير قابل عُمرَه ما طالُه سرور و لا طال قيراط أحلام مِتحَنِّى بسنابل أنا لِيَّا حُب قَديم فى دَواير التَعتيم كُل اللى شايفه طَشاش مَوكِب على تَنابل إلا انتى يا سَمرا واقفة و خَجلانة بخدودِك الحَمرا سِحرِك ضيا دَبَّاح يا رَقصِة التفاح فى شَفايفِك الجَمرة أنا فى البعاد مَعذور كُل الطريق مَبدور لَعنة و خطوط حَمرا عَسكَر على يمينى عَسكَر على شمالى يا صَبية ضُمّينى بكفاية تِرحالى قومى اغزِلى شالى بخيوط حَنان و حنين اتدَّفى بيه لَمَّا يرمونى فى الزنازين واسالُك طَريق العَتمة والقَتلى و المِس إيدين لِرَفاقة مُعتَقَلين


# مُعتَقَلين #  أنا قَلبى بيت مَهجور لِلفَرْح غير قابل عُمرَه ما طالُه سرور و لا طال قيراط أحلام مِتحَنِّى بسنابل أنا لِيَّا حُب قَديم فى دَواير التَعتيم كُل اللى شايفه طَشاش مَوكِب على تَنابل إلا انتى يا سَمرا واقفة و خَجلانة بخدودِك الحَمرا سِحرِك ضيا دَبَّاح يا رَقصِة التفاح فى شَفايفِك الجَمرة أنا فى البعاد مَعذور كُل الطريق مَبدور لَعنة و خطوط حَمرا عَسكَر على يمينى عَسكَر على شمالى يا صَبية ضُمّينى بكفاية تِرحالى قومى اغزِلى شالى بخيوط حَنان و حنين اتدَّفى بيه لَمَّا يرمونى فى الزنازين واسلُك طَريق العَتمة و القَتلى و المِس إيدين لِرَفاقة مُعتَقَلين
صورة تعبيرية